Aphaenogaster rugulosa aus Japan

Wissensbeiträge

Aphaenogaster rugulosa aus Japan

Beitragvon Merkur » Montag 7. März 2022, 11:51

Sunittra Aupanun, Weeyawat Jaitrong, Fuminori Ito 2022: Colony composition and behavioral characteristics of the myrmicine ant, Aphaenogaster rugulosa, an endemic species to Yonagunijima Island, the westernmost point of Japan (Hymenoptera: Formicidae). Tropics 2022 Volume 30 (4), p. 63-70
https://doi.org/10.3759/tropics.MS21-11
(Zusammensetzung der Kolonien und Verhaltensmerkmale der Myrmicine Aphaenogaster rugulosa, einer endemischen Art auf der Insel Yonagunijima, dem westlichsten Punkt von Japan.
Abstract
Colony composition and behavioral characteristics of the myrmicine ant, Aphaenogaster rugulosa, a species endemic to Yonagunijima Island, were investigated. Colonies nested in rotten woods fallen on the forest floor. All queenright colonies (N=42) were monogynous with one dealate queen. The average colony size in worker number was 140.5±SD 94.9. Under laboratory conditions, workers and larvae fed on both fresh and dried insect preys. The workers used a kind of tool to transport diluted sugar water to the nest chamber. They dropped pine needles and trashes into the diluted sugar water and then transported the food-soaked materials back into the nest chamber, where nest members then sucked on the materials inside the nest chamber. Trophic eggs were laid by the workers, the majority of which were given to the larvae. The queens also fed on trophic eggs as well as insect preys. The workers under an orphan condition laid reproductive eggs that grew up to be males.

Aphaenogaster-Japan.jpg
Larven werden an einen Mehlwurm angesetzt, wo sie selbständig fressen. Aus dem verlinkten Beitrag.
Ich freue mich über diese Arbeit! In 1973 habe ich das Ansetzen von Larven an Beutestücke bei der einheimischen A. subterranea erstmals beschrieben. Nun, fast 50 Jahre später, wird es für die japanische Art nachgewiesen. Und obwohl ich damals noch auf Deutsch publiziert hatte, wird der Beitrag korrekt zitiert.
Aphaenog.S.1.jpg
Titelseite meines Beitrags von 1973.

AphaenogBrutfuettOrig.jpg
Das Belegfoto aus Buschinger 1973.
Im Unterschied zu den japanischen Kollegen habe ich den Ameisen einen längs halbierten Mehlwurm gegeben, um ihnen die Arbeit zu erleichtern. :)
Die gesamte Arbeit ist hier einzusehen.

MfG,
Merkur
  • 3

Benutzeravatar
Merkur
Beirat
 
Beiträge: 3582
Registriert: Sonntag 6. April 2014, 07:52
Wohnort: Reinheim
Bewertung: 9807

Zurück zu Wissensforum

Wer ist online?

Mitglieder in diesem Forum: 0 Mitglieder und 11 Gäste

Reputation System ©'